Informatie over deelname

Wedstrijden

De wedstrijden van de Vlaamse Atletiek federatie zijn steeds te raadplegen via Atletiek.nu. De federale kalender met Kampioenschappen is tevens te raadplegen via Atletiek.be. Bij sommige wedstrijden zullen trainers aanwezig zijn om begeleiding te verzorgen, vraag dit gerust even na bij jouw trainer.

Heb je geen vervoer en wil je toch gaan? Bespreek dit gerust met jouw trainer of vraag dit aan jouw clubgenoten die wel ter plaatse geraken.

De resultaten van een veldloop, pistemeeting of indoormeeting verschijnen ook steeds in Atletiek.nu.

Wat heb ik nodig

Verplichte uitrusting

  • Wedstrijdtruitje van de club

Heb je dit nog niet, dan kan je dit altijd aankopen in onze webshop: https://za.doltcini.eu/.

  • Persoonlijk borstnummer (pup-min-cad-sch-jun-sen-mas) of persoonlijke naamkaart (kan-ben)

Gekregen bij inschrijving, geldig van 01/11 t.e.m. 31/10.

Vanaf het atletiekseizoen 2017 moet het wedstrijdnummer/de wedstrijdnaamkaart gedragen worden, op de borstzijde van je clubtruitje, dus vooraan. Enkel bij hoog- en polsstokspringen mag de atleet kiezen of dit op de buik of rug gedragen wordt.

Wat doen als je jouw borstnummer/naamkaart vergat mee te nemen naar de wedstrijd?

Mocht je op wedstrijd ooit aankomen en merken dat je jouw borstnummer/naamkaart niet bij je hebt, dan kan je op het wedstrijdsecretariaat een vervangnummer/vervangnaamkaart krijgen. Dit nummer/naamkaart is slechts geldig op die welbepaalde wedstrijd.

Wat doen bij verlies van borstnummer/naamkaart?
Mocht je toch ooit je borstnummer/naamkaart verliezen, dan moet je zo snel mogelijk de secretaris (za@val.be) verwittigen. De secretaris kan dan voor een nieuw nummer zorgen.

Pistemeeting/Veldloop

Bij een pistemeeting/veldloop moet je jezelf inschrijven voor elke proef waaraan je deelneemt, dit dient vooraf via atletiek.nu te gebeuren. Voor Belgische kampioenschappen is dit normaal via de club in te schrijven (mail naar za@val.be sturen)

Wat neem ik mee

  1. Wedstrijdtruitje (of wedstrijdtopje) van de club + startnummer (zonder een clubtruitje mag je in principe niet starten)
  2. Een T-shirt om onder je singlet te dragen bij koud weer
  3. Veiligheidsspelden voor borstnummer
  4. Spikes met pinnen:
    • Maximum 6mm voor outdoor/indoor pistewedstrijden
    • 9mm of langer voor veldloop wedstrijden
  5. Warme kledij waarmee je kan lopen (voor je opwarming en het uitlopen)
  6. Regenkledij (bij eventuele regen)
  7. eventueel douchegerief voor na de wedstrijd
  8. Reservekledij: ondergoed en droge kleren
  9. Paar sokken (1 paar voor de wedstrijd zelf en 1 paar voor erna)
  10. Paar schoenen of pantoffels voor na de wedstrijd

Enkele Raadgevingen

Maaltijd

Probeer de laatste maaltijd voor de wedstrijd minstens 3 uur voorafgaand aan de
wedstrijd te nuttigen en drink vooral water (beperk de hoeveelheid sportdranken).

Timing

Wees minstens 60 minuten voor je individuele wedstrijd aanwezig op de wedstrijd.

Kledij

  1. Voldoende kledij aandoen, afhankelijk van de weersomstandigheden. trainingspak en/of sweater met lange broek, t-shirt, regenjasje (bij regen pet of muts niet vergeten). Bij hevige regenval zijn laarzen handig om aan te doen voor de verkenning van het parcours.
  2. Nooit opwarmen met de spikes (deze worden op het einde aangedaan, nog enkele versnellingen kan natuurlijk geen kwaad). Pas na de opwarming en versnellingen wordt de opwarmingskledij verwisseld voor de wedstrijdsinglet (+ eventueel droge t-shirt eronder) alsook worden de eventuele natte sokken geruild voor droge sokken en de spikes aangetrokken.
  3. Altijd ook minstens een aantal veiligheidsspelden bij hebben voor het opspelden van de startnummer (borstnummer geldig voor het volledige sportjaar).
  4. Douchegerief en propere kledij om na de wedstrijd te gaan douchen.

Opwarming

  1. Verkenning van de wedstrijdomloop (samen met de trainer tot en met Miniem wanneer er begeleiding is voorzien)
  2. Na deze verkenning wordt er gestart met de opwarming : loslopen, stretchen en versnellingen. Bij voorkeur niet op de omloop.
  3. Na de opwarming : aantrekken van de wedstrijdkledij en spikes en daarboven trainingsvest en trainingsbroek (bij voorkeur met rits aan de benen) die je uitdoet net voor je aan de start staat.

Wedstrijd

  1. Minstens 10 minuten voorafgaand aan de start in de omgeving van de start aanwezig zijn.
  2. De juryleden zullen wel zeggen wanneer het trainingspak mag uitgetrokken worden door de melding “klaarmaken”.

Na de wedstrijd

  1. Zo snel mogelijk de wedstrijdsinglet en shirt uitdoen en droge warme kledij aandoen.
  2. Uitlopen
  3. Douchen
  4. Naar de prijsuitreiking gaan (indien er natura prijzen worden gegeven).
  5. Iets eten en drinken (vooral water of eventueel recuperatie drank).